Enable JavaScript to visit this website.
U wilt graag stoppen met roken ?

Sluit een Pact for Life met een van uw naasten om uw kans op succes te vergroten*

*Tabakstop.be

Werk mijn stopengagement bij

Het genot van roken - en hoe dit vervangen

Het genot van roken - en hoe dit vervangen

Wat is de belangrijkste reden om met roken te stoppen?

Roken opgeven is niet alleen moeilijk vanwege de nicotineverslaving, of omdat het moeilijk is om een slechte gewoonte te veranderen. Het is ook moeilijk omdat roken ongelooflijk bevredigend kan zijn. En dat zeggen we als rookstopwebsite niet alleen om begrip te tonen – het is bewezen.

Er zijn natuurlijk een aantal manieren om u beter te voelen, om minder gestrest en alerter te zijn zonder teer en dodelijke chemicaliën te hoeven inhaleren. U hebt geen sigaret in uw hand of nicotine nodig - dat is gewoon deel van uw routine geworden. Het is essentieel om na te gaan welk aangenaam effect van de nicotineroes u het meest nodig hebt.

De eerste sigaret om de dag mee te beginnen.

Er is een eenvoudige reden waarom de eerste sigaret van de dag vaak het aangenaamst is: de effecten van nicotine verminderen snel, waardoor uw lichaam na een nacht slapen naar nicotine snakt, en de effecten van die eerste trek versterkt worden. Er zijn veel rokers die zich niet geheel wakker voelen totdat ze hun eerste sigaret gerookt hebben. Hetzelfde geldt voor cafeïnedrinkers die zich niet geheel alert voelen totdat ze hun eerste kopje koffie of thee gedronken hebben.

In het geval van rokers is de belangrijkste reden voor deze stimulans dat nicotine de productie van adrenaline en glucose stimuleert. Een eenvoudige manier om dat laatste te bereiken is door gewoon wat te eten. Om bloed door het lichaam te pompen is ochtendgymnastiek een veel gezonder alternatief voor een sigaret.

De klassieke manier om stress op het werk de baas te zijn

Even vijf minuten naar buiten is voor veel rokers tijdens een hectische dag misschien wel het aangenaamste van het hele rookgebeuren. Even een adempauze om te kalmeren, om uw gedachten op een rijtje zetten, om te verwerken waar u aan bezig bent zodat u zich op het volgende kunt voorbereiden en soms om met andere rokers van de laatste roddels op te hoogte te blijven.

Het zit namelijk zo: het grootste genot komt niet eens door die ene sigaret, maar dankzij de pauze op zich. Vijf tot tien minuten bij uw bureau vandaan op willekeurige momenten over de dag verdeeld kan enorme voordelen met zich meebrengen, zoals een verhoogde concentratie en verminderde stress, en het helpt uw hersenen om bij te blijven. Maak een kleine wandeling en geniet van het bijkomende voordeel van een verhoogde hartslag en adrenaline om even lekker tot rust te komen.

Het bevordert de spijsvertering

Een groot deel van het genot, net zoals de pauze op het werk, komt simpelweg van de pauze zelf nadat u een activiteit afgerond hebt. Dankzij de verhoogde hartslag door de adrenaline boost van de nicotine krijgt u de illusie dat uw metabolisme van start gaat en uw spijsvertering in gang wordt gezet. Om dit gevoel na te bootsen, kunt u bv. een groot glas water op kamertemperatuur drinken: dit geeft u niet alleen een pauze na de maaltijd en neutraliseert uw smaak, maar het helpt het lichaam ook om het voedsel dat u net gegeten hebt, effectiever te verteren, en voorkomt zo verstopping.

De gezellige caféroker

Glas in de ene hand, sigaret in de andere: voor velen hoort er bij een glaasje gewoon een sigaret. Gedeeltelijk om iets te doen te hebben wanneer anderen praten en u nog steeds bij het gesprek betrokken wilt blijven. Sinds het rookverbod dient het ook als excuus om de groep voor een paar minuten te verlaten als u even weg wil van alle gezelligheid (of als het gesprek een beetje saai wordt).

Er is een wetenschappelijke reden voor de combinatie sigaret-alcohol, maar die onderstreept eigenlijk alleen maar dat u er goed aan doet niet opnieuw een sigaret op te steken. Laat die sigaretten dus liggen, dan hebt u meer plezier - en doet u ook zowel uw lever als uw longen een plezier.

Wat is de belangrijkste reden om met roken te stoppen?