Enable JavaScript to visit this website.
U wilt graag stoppen met roken ?

Sluit een Pact for Life met een van uw naasten om uw kans op succes te vergroten*

*Tabakstop.be

Werk mijn stopengagement bij

Hoe bereid je je voor op een succesvolle rookstop?

Hoe bereid je je voor op een succesvolle rookstop?

Wat is het eerste en belangrijkste dat je niet mag vergeten als je wilt stoppen met roken? Het antwoord is eenvoudig. Iedereen is verschillend. Wat werkt voor één persoon, helpt misschien niet voor een ander, en wat voor de ene een fluitje van een cent is, is aartsmoeilijk voor iemand anders.

Maar weet ook dat, zelfs als heb je in het verleden tevergeefs proberen te stoppen, je nu wél kan slagen. Laten we het even vanuit filosofisch standpunt bekijken en terugkeren naar het oude Griekenland waar Heraclitus ooit zei: "Geen enkele persoon stapt tweemaal in dezelfde rivier, want het is niet langer dezelfde rivier, en het is niet langer dezelfde persoon."

Je rookgewoonten en -geschiedenis, je familie en vriendennetwerk, je job, je leeftijd, je vorige pogingen om te stoppen, de relatie met je arts, het weer, de tijd van het jaar, of een naderende vakantie, het feit dat het maandag of vrijdag is, ... Dat alles en nog veel meer kan een factor zijn om te slagen in je opzet.

Neem dus voor je begint met je rookstop de tijd om je rookgewoonten onder de loep te nemen, en wees daarbij eerlijk met jezelf. Misschien kunnen onderstaande vragen je helpen, en misschien is het wel handig om de antwoorden op te schrijven:

  • Wat vind je het leukste aan roken?
  • Wat vind je er helemaal niet leuk aan?
  • Zijn er specifieke situaties waarin je naar een sigaret verlangt?
  • Welke?
  • Kun je dat soort situaties een paar weken mijden?
  • Als je zegt dat je 'ongeveer tien sigaretten per dag' rookt, zijn er dat dan echt 'ongeveer tien', of eerder 15?
  • Hoeveel nicotine bevat je favoriete merk? Hoeveel nicotine krijg je dan per dag binnen?
  • Heb je vroeger al geprobeerd om te stoppen, en zo ja, hoe?
    • Welk(e) seizoen/week/dag was het?
    • Waarom ben je uiteindelijk gestopt met je poging?
    • Wat kun je doen om te vermijden dat je opnieuw opgeeft?

Denk even na over de reden waarom je wilt stoppen. De redenen verschillen van persoon tot persoon en kunnen heel complex zijn. Gezondheid, familie, kostenplaatje? Schrijf alles op waar je aan denkt. Hou dit bij je tijdens je rookstop. Voor sommige mensen zijn hun eigen woorden een krachtige herinnering.

Nu je weet waarom je rookt en waarom je ermee wilt stoppen, is het tijd om de beste oplossing voor jou te zoeken. Praat met je arts om een gepersonaliseerde behandeling te krijgen, en vergroot zo je kansen om definitief te stoppen met roken.

Leg voor jezelf een datum vast waarop je stopt, blijf denken aan de redenen waarom je stopt, en begin aan je rookstopavontuur! Welkom in een rookvrije wereld!

80051-01/2018