Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
U wilt graag stoppen met roken ?

Sluit een Pact for Life met een van uw naasten om uw kans op succes te vergroten*

*Tabakstop.be

Hoe makkelijk is het om in één keer te stoppen met roken?

Hoe makkelijk is het om in één keer te stoppen met roken?

Veel rokers zijn er heilig van overtuigd dat zij op ieder moment het roken kunnen opgeven.

Zij die geloven dat ze kunnen opgeven wanneer zij willen, zijn in het verleden al eens gestopt - misschien een paar dagen, misschien een paar weken. Het is mogelijk dat ze het echt makkelijk vonden - de effecten van de ontwenningsverschijnselen van nicotine zijn voor iedereen verschillend.

Is het zo gemakkelijk om plots te stoppen met roken?

Als u het internet raadpleegt naar de beste manieren om roken op te geven, dan vindt u genoeg onderzoeken en ervaringsgerichte rapporten die zeggen dat het mogelijk is om in één keer bruusk te stoppen (cold turkey).

De vraag is, hoelang houdt u het vol?

Het probleem is dat deze onderzoeken vaak helemaal niet zo eenvoudig zijn als zij er op het eerste gezicht uitzien - een rookstop van een paar weken of maanden, de tijdsduur die vaak gegeven wordt, is niet hetzelfde als voor altijd stoppen met roken.

Iedereen die geprobeerd heeft om te stoppen met roken, weet hoe moeilijk het beginstadium is. Wie wil dat allemaal opnieuw doorstaan? Als u stopt met roken, is het beter om voor altijd te stoppen, dan die nachtmerrie opnieuw te moeten meemaken. Misschien is er wel een reden dat het 'cold turkey' heet - kalkoenen staan niet al te bekend om hun intelligentie.

Waarom de coldturkeymethode meestal mislukt

Het probleem met de veelvoorkomende coldturkeymethode om te stoppen met roken, is dat het geen rekening houdt met de andere factoren die rokers tot roken aanzet. Factoren zoals smaak, geur, en chemische effecten van de rook op de hersenen maken opgeven zo moeilijk.

Zelfs nadat u de nicotine uit uw systeem geweerd hebt en het ergste van de fysieke ontwenningsverschijnselen overwonnen hebt, blijft het psychologische verlangen over. Zaken die u met roken associeert, herinneren u aan het genot dat u kreeg - en ook al kunt u een deel daarvan vervangen, de verleiding blijft nog maanden, soms jaren, bestaan.

Daarom mislukken zoveel pogingen tot een rookstop na een paar weken of maanden. Sommige mensen vinden het relatief gemakkelijk om over de eerste ontwenningsverschijnselen heen te komen, maar vinden het vaak moeilijker om op het rechte pad te blijven.

Hoe u de kans verhoogt om nooit meer te roken

Waarom u er verstandig aan doet om het niet alleen te proberen: Bezoek een arts in uw buurt om persoonlijk afgestemde hulp, advies en ondersteuning te ontvangen; Tesamen met medicamenteuze hulp is de kans tot bijna 3 keer zo grot dat u succesvol stop met roken.1

Een zorgverlener kan u helpen om niet alleen over uw fysieke verslaving van nicotine heen te komen, maar ook over uw psychologische verslaving - en deze langdurige toewijding om rookvrij te blijven, is de enige echte weg naar succes.

De coldturkeymethode is een aanpak voor de korte termijn die voor sommigen werkt, maar zelden voor de lange termijn. Om voor altijd te stoppen, hebt u een doordachte methode nodig - en de beste strategieën zijn het resultaat van deskundig advies.

1. Kotz D. et al, Addiction 2014; 109(3): 491-499.