Enable JavaScript to visit this website.
U wilt graag stoppen met roken ?

Sluit een Pact for Life met een van uw naasten om uw kans op succes te vergroten*

*Tabakstop.be

Werk mijn stopengagement bij

Pact for Life: het is makkelijker om te stoppen met roken met de hulp van een naaste

Pact for Life: het is makkelijker om te stoppen met roken met de hulp van een naaste

Stoppen met roken doe je niet zomaar. Dus waarom geen steun vragen bij vrienden, familie of zelfs je collega’s?

Dit jaar lanceren we seizoen 4 van “Pact for Life”, het pact dat rokers stimuleert om, met steun van een naaste, 1 maand te stoppen met roken. Tijdens die periode verbindt iemand in zijn omgeving (partner, kind, vriend, collega …) er zich toe om zelf ook een slechte gewoonte te laten.

En dat werkt. Want door een maand te stoppen, heeft een roker 5 keer meer kans om definitief te stoppen met roken1. Bovendien is 59% van de niet-rokers bereid om een slechte gewoonte op te geven om een roker ervan te overtuigen om te stoppen met roken.2

 

Inspiratie nodig voor je Pact? We rekruteerden bekende personages, geïnspireerd door tv-series die u ongetwijfeld kent. Bekijk deze parodieën op de Facebookpagina van Pact for Life, waarin een niet-roker een pact sluit met een roker. Vinden jij en je naaste eerder inspiratie bij de professor en de overvaller, bij een tiener met bovennatuurlijke krachten en een sheriff of bij een stijve koningin en haar zus? Volg hun voorbeeld en deel jullie pact op de Facebookpagina van Pact for Life.

 

Onze tips voor rokers

Stoppen op lange termijn is vaak moeilijk. Hier zijn enkele tips om je pact vol te houden.

  • Van zodra de zin om te roken opkomt, doe iets anders tot de zin om te roken voorbij is, zoals bijvoorbeeld even wandelen, een glas water drinken, een boek lezen, …
  • Herinner jezelf eraan waarom je gestopt bent. Stoppen met roken vermindert depressie, angst, en stress en het verbetert je positief humeur en je levenskwaliteit, in vergelijking tot rokers die blijven roken3.
  • Vraag aan rokers in je omgeving om niet in je bijzijn te roken.
  • Als je het moeilijk hebt, praat er dan over. Vraag, indien nodig, hulp aan een arts of tabakoloog. Je hebt bijna 3 keer meer kans om te stoppen met roken met de hulp van farmacotherapie en de juiste ondersteuning door een gezondheidszorgbeoefenaar4.

 

Onze tips voor de naasten die niet roken

Stoppen met roken is niet makkelijk. Blijf geduldig en positief, maar onwrikbaar.

  • Geef nooit toe aan een roker die om een sigaret vraagt. Herinner hem of haar aan de reden waarom hij of zij gestopt is.
  • Vermijd situaties waarin een roker zin zou kunnen krijgen om te roken, zoals de aanwezigheid van een andere roker of bepaalde situaties (café, assenbak, …).
  • Als de roker het moeilijk heeft, praat er dan over. Feliciteer hem of haar en oordeel niet. Geef eventueel de raad om hulp te vragen aan een arts of tabakoloog.
200999-09/2020