Enable JavaScript to visit this website.
U wilt graag stoppen met roken ?

Sluit een Pact for Life met een van uw naasten om uw kans op succes te vergroten*

*Tabakstop.be

Werk mijn stopengagement bij

Quit smoking Plan

Hoe te stoppen met roken

Maanden 3-6

De dagen dat u rookte, lijken nu wel een eeuwigheid geleden, maar er is slechts één misstap nodig om te hervallen. Blijf trouw aan de zaak.

De feiten begrijpen

Positief

Terwijl uw lichaam zich aan het verjongen was, hebt u misschien gemerkt dat u vaker ziek was dan gewoonlijk. Dit moet nu over zijn en het lichaam kan zich nu volledig concentreren op het bestrijden van infectief in plaats van het proberen verwerken van het nicotinetekort.

Negatief

Elke hunkering die u krijgt, komt nu in stoten en is niet langer continu, maar ga er niet te licht over. Een zomerfestival, vuurwerk of reünie met oude vrienden kan rooktriggers creëren die u meer doen hunkeren naar een sigaret. Ga niet op uw lauweren rusten!

Besparing bij het stoppen
Hoeveel sigaretten rookte u gemiddeld per dag?
5101520253035404550

Rookstop tips

Neem een dagje vrij

Roken is vaak een onderdeel van een routine waarbij u zich tijdens pauzes verplaatst en een sigaret opsteekt. Tijdens de eerste dagen kan het gemakkelijker zijn om van omgeving te veranderen.

Smaakpapillen

Probeer een recept om van uw nieuwe en verbeterde gehemelte te genieten. Kies er een dat veel vaardigheid en concentratie vergt om u bij de zaak te houden.

Wijzig uw drinkpatroon

Als het weekend nadert en u voelt dat u klaar bent om uit te gaan, sta dan niet toe dat de drank u in uw oude gewoonten laat hervallen.

Ontdek de rol van wilskracht

Het is niet onmogelijk om te stoppen met roken uitsluitend op wilskracht alleen, maar diegenen die een professionele zorgverlener raadplegen, maken bijna 3 keer meer kans.

Ga naar de bioscoop

De combinatie van een rookvrije omgeving met een visuele afleiding is een goede manier om de hunkering te overwinnen, zowel alleen als in een groep van niet-rokers.

Start met yoga

Yoga, de overkoepelende term voor verschillende fysieke, mentale en spirituele disciplines, kan enkele van de symptomen bestrijden die u opnieuw zouden kunnen aanzetten om te roken.

Rokerstanden

Roken schaadt niet alleen uw gezondheid, ook uw uiterlijk wordt er door aangetast. Neem elke dag een foto van uw tanden om te zien hoe ze geleidelijk witter worden.

Begrijp waarom hunkering optreedt

Het is aangetoond dat de hersencircuits veranderen door roken, zelfs nadat alle nicotine uit het lichaam is verdwenen, vergt het tijd om zich te herstellen.

Administratie als afleiding

Worstel u door de groeiende berg facturen, formulieren en administratie om uzelf af te leiden en een echt gevoel van zelfvoldoening te krijgen wanneer u klaar bent.

Luister naar verhalen van anderen

Elke roker heeft een ander verhaal, maar dat betekent niet dat u de mosterd niet bij anderen kunt halen die geprobeerd hebben te stoppen.

Vier uw rookstopverjaardag van een week

Goed gedaan, u bent erin geslaagd zeven dagen lang niet te roken! Dit is niet het moment om op je lauweren te gaan rusten, maar u heeft wel al een schouderklopje verdiend.

Verwijder alle dingen die u aan roken herinneren

Verwijder alle rookartikelen uit uw huis en uw auto. Gooi halflege pakjes, asbakken, aanstekers en alle rookaccessoires weg.

Kijk naar de voordelen tegen het verouderen

Uw huid is een prima indicator voor uw algemene gezondheid. Als u stopt met roken, mag u zichzelf aan minder rimpels en een gezondere huid verwachten.

Zoek een stopcoach

Naarmate uw stoppoging vordert, heeft u misschien behoefte aan de morele steun van iemand die dezelfde emoties als u beleeft. Zoek iemand die u kan vertrouwen.

Zoek een leuke ontspanning

Lachen is vaak het beste medicijn, zowel voor liefdesverdriet of voor een tijdelijke afleiding van uw drang naar roken.

Verhoog uw kansen om zwanger te raken

Roken vermindert uw kans op een zwangerschap, zowel bij een natuurlijke bevruchting als bij IVF.

Ga stap voor stap te werk

Voor altijd lijkt lang, doe het dus rustig aan, stel kleine, haalbare doelen zoals niet roken vόόr het ontbijt, of gedurende een week stoppen, dan twee enzovoort.

Houd een rookdagboek bij

Om met succes te stoppen, moet u de rooktriggers begrijpen: de tijdstippen en situaties die u aanzetten tot roken.

Besteed uw tijd op een andere manier

Mensen roken vaak niet omdat ze het moeten, maar omdat het de tijd vult, tijd die op een veel betere manier zou kunnen worden besteed.

Bekijk enkele ontnuchterende foto's

Zelfs al geniet u van roken, foto's van zieke longen of volle asbakken zijn altijd een schok en geven u een goede reden om niet toe te geven aan de drang om te roken.

Bereid een babyvriendelijke omgeving voor

Een baby wilt u niet verwelkomen in een door sigarettenrook geteisterd huis. Geef dus alles, van de auto tot de gordijnen, een dieptereiniging.

Eet iets gezonds

De orale voldoening die roken biedt, is moeilijk te overwinnen. Het komt er dus op aan iets anders te vinden om in uw mond te stoppen.

Download een rookstop app

Er zijn massa's apps voor smartphones die u een interactieve manier bieden om uw rookgewoonten onder controle te houden.

Leer een nieuwe taal

Denk aan iets dat u altijd al heeft willen leren, en bijt u erin vast. Gebruik de tijd die u anders aan roken had besteed om uw vaardigheden uit te breiden.

Laat een foutje niet uitgroeien tot een ramp

Heeft u iets gedaan wat u niet had mogen doen? Het is belangrijk dat u onmiddelijk opnieuw op het rechte pad komt. Gooi de gekochte sigaretten dus weg.

Oefen uw diepe ademhalingstechnieken

Extra zuurstof in uw bloedsomloop is een fantastische manier om de verschijnselen van vermoeidheid of hoofdpijn die u ervaart te bestrijden.

Wijzig uw drinkgedrag

Als u overdag gewoonlijk koffie of thee drinkt, drink dan iets anders om het triggermechanisme te vermijden dat het aan roken koppelt.

Wijzig uw drinkpatroon

Een deel van het stopproces draait rond het vervangen van sigaretten door een minder schadelijk alternatief. Een slokje mondwater wanneer de drang toeslaat, biedt u een fris alternatief.

Bel een oude vriend(in).

Het is leuk om enkele afleidingstechnieken klaar te hebben wanneer u onverwacht de drang voelt om te roken, zoals opnieuw contact opnemen met een verre vriend of familie.

Download een hartslag app

Uw hartslag is een objectief gegeven dat u voor, tijdens en na de hunkering kunt meten. Ontdek wat uw gemiddelde is en hoe uw hartslag in verschillende situaties kan schommelen.

Wat nu?

Personaliseer je plan om te stoppen met roken

Waarom registreren?

  • Vertel ons waarom je wilt stoppen en kies de rookstopmethode die het beste bij je past.
  • Stel alarmen in voor tips via e-mail of je electronische agenda.
  • Keer gemakkelijk terug naar de juiste stap in jouw gepersonaliseerde plan met behulp van jouw computer, tablet of telefoon.

Geen interesse in inschrijving

Lees het gratis rookstopplan wanneer het je past zonder je in te schrijven.

Ga door naar De toekomst

Help me stoppen met roken

Professionele zorgverleners zijn opgeleid om mensen te helpen bij het stoppen met roken en kunnen u adviseren over de meest geschikte methode. "U heeft bijna 3 keer meer kans om te stoppen met roken met hulp van uw dokter en een medicamenteuze behandeling dan met wilskracht alleen.*