Enable JavaScript to visit this website.
U wilt graag stoppen met roken ?

Sluit een Pact for Life met een van uw naasten om uw kans op succes te vergroten*

*Tabakstop.be

Werk mijn stopengagement bij

Quit smoking Plan

Hoe te stoppen met roken

Voorbereiding om te stoppen met roken

Net zoals bij elke uitdaging, geldt het volgende: als u zich niet voorbereidt, ligt de mislukking om de loer. Volg deze tips om meer te begrijpen over uw motivatie om te stoppen en u voor te bereiden op uw poging.

De feiten begrijpen

Positief

Geef de sigaret niet zomaar op in een opwelling, zoals u misschien in het verleden reeds heeft gedaan. Neem de tijd om uw rookgewoonten en beschikbare behandelingen beter te begrijpen. Zo wordt u meer vastberaden om te stoppen.

Negatief

Elke dag dat u blijft roken, blijven de algemene nadelige effecten op uw gezondheid zich opstapelen. Hoe sneller u kunt stoppen, hoe beter.

Rookstop tips

Wijzig uw drinkpatroon

Als het weekend nadert en u voelt dat u klaar bent om uit te gaan, sta dan niet toe dat de drank u in uw oude gewoonten laat hervallen.

Start met yoga

Yoga, de overkoepelende term voor verschillende fysieke, mentale en spirituele disciplines, kan enkele van de symptomen bestrijden die u opnieuw zouden kunnen aanzetten om te roken.

Ontdek de rol van wilskracht

Het is niet onmogelijk om te stoppen met roken uitsluitend op wilskracht alleen, maar diegenen die een professionele zorgverlener raadplegen, maken bijna 3 keer meer kans.

Smaakpapillen

Probeer een recept om van uw nieuwe en verbeterde gehemelte te genieten. Kies er een dat veel vaardigheid en concentratie vergt om u bij de zaak te houden.

Administratie als afleiding

Worstel u door de groeiende berg facturen, formulieren en administratie om uzelf af te leiden en een echt gevoel van zelfvoldoening te krijgen wanneer u klaar bent.

Begrijp waarom hunkering optreedt

Het is aangetoond dat de hersencircuits veranderen door roken, zelfs nadat alle nicotine uit het lichaam is verdwenen, vergt het tijd om zich te herstellen.

Ga naar de bioscoop

De combinatie van een rookvrije omgeving met een visuele afleiding is een goede manier om de hunkering te overwinnen, zowel alleen als in een groep van niet-rokers.

Neem een dagje vrij

Roken is vaak een onderdeel van een routine waarbij u zich tijdens pauzes verplaatst en een sigaret opsteekt. Tijdens de eerste dagen kan het gemakkelijker zijn om van omgeving te veranderen.

Rokerstanden

Roken schaadt niet alleen uw gezondheid, ook uw uiterlijk wordt er door aangetast. Neem elke dag een foto van uw tanden om te zien hoe ze geleidelijk witter worden.

Laat een foutje niet uitgroeien tot een ramp

Heeft u iets gedaan wat u niet had mogen doen? Het is belangrijk dat u onmiddelijk opnieuw op het rechte pad komt. Gooi de gekochte sigaretten dus weg.

Kijk naar de voordelen tegen het verouderen

Uw huid is een prima indicator voor uw algemene gezondheid. Als u stopt met roken, mag u zichzelf aan minder rimpels en een gezondere huid verwachten.

Download een hartslag app

Uw hartslag is een objectief gegeven dat u voor, tijdens en na de hunkering kunt meten. Ontdek wat uw gemiddelde is en hoe uw hartslag in verschillende situaties kan schommelen.

Bel een oude vriend(in).

Het is leuk om enkele afleidingstechnieken klaar te hebben wanneer u onverwacht de drang voelt om te roken, zoals opnieuw contact opnemen met een verre vriend of familie.

Oefen uw diepe ademhalingstechnieken

Extra zuurstof in uw bloedsomloop is een fantastische manier om de verschijnselen van vermoeidheid of hoofdpijn die u ervaart te bestrijden.

Luister naar verhalen van anderen

Elke roker heeft een ander verhaal, maar dat betekent niet dat u de mosterd niet bij anderen kunt halen die geprobeerd hebben te stoppen.

Houd een rookdagboek bij

Om met succes te stoppen, moet u de rooktriggers begrijpen: de tijdstippen en situaties die u aanzetten tot roken.

Verhoog uw kansen om zwanger te raken

Roken vermindert uw kans op een zwangerschap, zowel bij een natuurlijke bevruchting als bij IVF.

Download een rookstop app

Er zijn massa's apps voor smartphones die u een interactieve manier bieden om uw rookgewoonten onder controle te houden.

Eet iets gezonds

De orale voldoening die roken biedt, is moeilijk te overwinnen. Het komt er dus op aan iets anders te vinden om in uw mond te stoppen.

Ga stap voor stap te werk

Voor altijd lijkt lang, doe het dus rustig aan, stel kleine, haalbare doelen zoals niet roken vόόr het ontbijt, of gedurende een week stoppen, dan twee enzovoort.

Bekijk enkele ontnuchterende foto's

Zelfs al geniet u van roken, foto's van zieke longen of volle asbakken zijn altijd een schok en geven u een goede reden om niet toe te geven aan de drang om te roken.

Wijzig uw drinkpatroon

Een deel van het stopproces draait rond het vervangen van sigaretten door een minder schadelijk alternatief. Een slokje mondwater wanneer de drang toeslaat, biedt u een fris alternatief.

Leer een nieuwe taal

Denk aan iets dat u altijd al heeft willen leren, en bijt u erin vast. Gebruik de tijd die u anders aan roken had besteed om uw vaardigheden uit te breiden.

Wijzig uw drinkgedrag

Als u overdag gewoonlijk koffie of thee drinkt, drink dan iets anders om het triggermechanisme te vermijden dat het aan roken koppelt.

Verwijder alle dingen die u aan roken herinneren

Verwijder alle rookartikelen uit uw huis en uw auto. Gooi halflege pakjes, asbakken, aanstekers en alle rookaccessoires weg.

Besteed uw tijd op een andere manier

Mensen roken vaak niet omdat ze het moeten, maar omdat het de tijd vult, tijd die op een veel betere manier zou kunnen worden besteed.

Bereid een babyvriendelijke omgeving voor

Een baby wilt u niet verwelkomen in een door sigarettenrook geteisterd huis. Geef dus alles, van de auto tot de gordijnen, een dieptereiniging.

Zoek een stopcoach

Naarmate uw stoppoging vordert, heeft u misschien behoefte aan de morele steun van iemand die dezelfde emoties als u beleeft. Zoek iemand die u kan vertrouwen.

Zoek een leuke ontspanning

Lachen is vaak het beste medicijn, zowel voor liefdesverdriet of voor een tijdelijke afleiding van uw drang naar roken.

Vier uw rookstopverjaardag van een week

Goed gedaan, u bent erin geslaagd zeven dagen lang niet te roken! Dit is niet het moment om op je lauweren te gaan rusten, maar u heeft wel al een schouderklopje verdiend.

Wat nu?

Personaliseer je plan om te stoppen met roken

Waarom registreren?

  • Vertel ons waarom je wilt stoppen en kies de rookstopmethode die het beste bij je past.
  • Stel alarmen in voor tips via e-mail of je electronische agenda.
  • Keer gemakkelijk terug naar de juiste stap in jouw gepersonaliseerde plan met behulp van jouw computer, tablet of telefoon.

Geen interesse in inschrijving

Lees het gratis rookstopplan wanneer het je past zonder je in te schrijven.

Ga door naar Dag 1

Help me stoppen met roken

Professionele zorgverleners zijn opgeleid om mensen te helpen bij het stoppen met roken en kunnen u adviseren over de meest geschikte methode. "U heeft bijna 3 keer meer kans om te stoppen met roken met hulp van uw dokter en een medicamenteuze behandeling dan met wilskracht alleen.*